علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

راهنمای مطالعه

با نزدیک شدن فصل سرما قصد داریم مقاله ای مرتبط به این فصل سال در اختیار شما قرار دهیم ، فهمیدن علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد شاید کار زیاد سختی نباشد ولی برخی مواقع میتواند از فاجعه ای بزرگ جلوگیری کند.

عوامل زیادی در رابطه با دلایل روشن نشدن ماشین در فصل سرما و روز های سرد سال وجود دارد که در این مقاله به بررسی و بیان این موارد میپردازیم.

به‌طورکلی علت روشن نشدن ماشین در سرما عبارت‌اند از:

اول: هوای سرد باعث غلیظ و سفت شدن روغن موتور می‌شود. به‌همین‌دلیل روغن به سختی در بین اجزای موتور جاری می‌شود و بنابراین این قطعات نمی‌توانند روان کار کنند و اصطکاک زیادی در بین آنها ایجاد می‌شود. بنابراین ماشین روشن نخواهد شد.

دوم: هوای سرد عملکرد باتری خودرو را با اختلال مواجه می‌کند. وقتی باتری کار نمی‌کند، موتور روشن نمی‌شود.
حالا بیایید ببینیم در هر یک از این موارد کدام اجزای ماشین را باید بررسی کنیم تا بفهمیم علت روشن نشدن ماسین چیست و اشکال از کجاست.

 

اجزایی که ممکن است در روشن نشدن خودرو در هوای سرد دخیل باشند:

اگر در صبح یک روز سرد زمستانی نتوانستید ماشین را روشن کنید، برای پی‌بردن به دلایل روشن نشدن ماشین ابتدا اجزای زیر را بررسی کنید.

در هر مورد راه‌حل آن را هم ذکر کرده‌ایم.

 

۱. باتری خودرو خوابیده است

هوای بسیار سرد بر فرایند شیمیایی درون باتری خودرو که وظیفه تولید و ذخیره انرژی الکتریکی را دارد تأثیر می‌گذارد و سرعت انجام آن را کاهش می‌دهد. این امر سبب می‌شود باتری ضعیف شود و نتواند موتور خودرو را روشن کند. معمولا باتری‌هایی که سه سال از عمرشان گذشته است بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند.

علائم
اگر هنگامی که استارت می‌زنید صدای ناله‌ای ضعیف می‌شنوید اما موتور روشن نمی‌شود، ایراد از باتری است. در این حالت باتری ضعیف شده یا مرده است. اگر باتری کاملا تخلیه شده یا کابل‌های متصل به باتری شل شده باشند، ممکن است هیچ صدایی نشنوید.
یکی از نشانه‌های دیگر تخلیه‌شدن کامل باتری، این است که چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شوند یا با ریموت قفل مرکزی باز نمی‌شود.

راه‌حل
پدال کلاچ را نگه دارید و استارت بزنید. چند بار استارت بزنید (البته با فاصله، پشت هم و به سرعت این کار را نکنید). هیچ کدام از اجزایی که باتری ماشین را مصرف می‌کنند از جمله رادیو، پلیرهای صوتی و تصویری، بخاری و چراغ‌ها نباید روشن باشند. احتمال دارد با این روش بعد از چند بار استارت زدن خودرو روشن شود.

کابل‌ها و گیره‌های متصل به باتری را بررسی کنید که شل نشده باشند.

اگر باز هم روشن نشد، دو راه دارید. یا باید با امداد خودرو تماس بگیرید و مشکل را توضیح دهید یا اینکه از روش جامپ استارت (باتری به باتری) استفاده کنید. در این حالت باید یک خودروی دیگر و کابل‌های مخصوص این کار را در اختیار داشته باشید.

راهکارهایی برای جلوگیری از خوابیدن باتری

ماشین‌ها را از سمت کاپوت در کنار هم قرار دهید، سپس با کابل‌ها قطب منفی دو باتری را به هم و قطب مثبت آنها را به یکدیگر متصل کنید.

ماشین سالم را روشن کنید و سپس خودروی خودتان را روشن کنید. بعد از آن با رعایت نکات ایمنی دو باتری را از هم جدا کنید. حواستان باشد به بخش‌های فلزی باتری و موتور دست نزنید. در اولین فرصت نزد مکانیک بروید. احتمال دارد باتری با شارژ مجدد مدتی دیگر برایتان کار کند یا اینکه باید باتری را تعویض کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از خوابیدن باتری

هر چه خودروها پیشرفته‌تر می‌شوند و تجهیزات الکترونیکی بیشتری در آنها قرار داده می‌شود، نگهداری درست باتری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
بهتر است هر سه سال یک‌بار باتری خودرو را تعویض کنید؛ حتی اگر کاملا تخلیه نشده است.

اگر به‌شکل منظم از اتومبیل خود برای سفرهای کوتاه استفاده می‌کنید، در زمستان حداقل هفته‌ای یک بار باتری را شارژ کنید؛ مخصوصا اگر بیشتر از سه سال از عمر آن می‌گذرد.

قبل از خاموش‌کردن موتور، هرچه را که در اتومبیل‌تان روشن است از جمله رادیو، بخاری، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن را خاموش کنید.

گیره‌ها و کابل‌ها را بررسی کنید که دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی نشده باشند. وقتی موتور خاموش است با یک برس سیمی آن را تمیز کنید یا اینکه به مکانیک بگویید این کار را انجام دهد.

به‌غیر از اجزای اصلی که گفتیم، دقت کنید کدام یک از اجزا از باتری استفاده می‌کنند.

پلیرهای صوتی و تصویری و نیز مسیریاب‌ها را اگر همین‌طور روشن رها کنید و ماشین را خاموش کنید، ممکن است باتری را تخلیه کنند. اگر شارژر گوشی هم در خودرو دارید اتصال آن را قطع کنید. چراغ‌های داخلی (از جمله چراغ‌های صندوق عقب) را بررسی کنید که روشن نمانند.

اگر پارکینگ ندارید، در صورت امکان حداقل در فصول سرد محلی هرچند ابتدایی را برای خودرویتان درست کنید. از کاورهای گرم یا پتو برای پوشاندن خودرو استفاده کنید. هرگز پتو را مستقیم روی موتور قرار ندهید.

 

۲. دینام مشکل پیدا کرده است

دینام یا آلترناتور یک مولد الکتریکی تأمین‌کننده جریان برق متناوب در اتومبیل است که وظیفه شارژ کردن باتری در هنگام کارکردن موتور را دارد. اگر باتری خودرویتان نسبتا نو است، اما صبح روزهای سرد نمی‌توانید ماشین را روشن کنید احتمال دارد مشکل از دینام باشد که باتری را تخلیه کرده است.

علائم
اگر چراغ‌های جلو و چراغ‌های داشبورد نور ضعیفی دارند، کیلومترشمار یا دور موتور و سایر بخش‌های این صفحه نامنظم کار می‌کنند یا حتی در داخل کابین بوی سوختگی حس می‌کنید مشکل از دینام است.
اگر از جامپ استارت استفاده کردید و موتور بلافاصله خاموش شد، باز هم دینام مشکل دارد.

راه‌حل
در این حالت دینام فقط باید تعمیر یا تعویض شود. ازآنجاکه دینام به باتری و موتور متصل است، بهتر است کار را به متخصص این کار بسپارید؛ مگر اینکه خودتان مکانیک باشید.
از مرکز خدمات اتومبیل ذکائی کمک بگیرید. کار دینام معمولا دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

 

۳. آب وارد سیستم سوخت شده است

معمولا به مرور زمان مقداری آب وارد سیستم سوخت اتومبیل از جمله شیلنگ‌های بنزین که انژکتورها را تغذیه می‌کنند می‌شود. هنگامی‌که این شیلنگ‌ها در سرما قرار می‌گیرند، آب موجود در آنها یخ می‌زند. ازآنجاکه شیلنگ‌ها باریک هستند، کوچکترین ذرات یخ می‌تواند آنها را مسدود کند که سبب می‌شود سوخت به موتور نرسد. به‌این‌ترتیب فرایند احتراق با مشکل مواجه می‌شود و همین عامل می‌تواند علت روشن نشدن ماشین باشد.

علائم
در چنین شرایطی، موتور روشن نمی‌شود. حتی گاهی روشن می‌شود، اما متوجه گیر داشتن آن مخصوصا در هنگام گاز دادن می‌شوید. به‌طورکلی خودتان حس خواهید کرد که موتور قدرت لازم را ندارد. حتی ممکن است در حین رانندگی موتور کاملا خاموش شود.

راه‌حل
در این حالت باید سیستم سوخت را شست‌وشو داد که مسلما به مکانیک نیاز دارد. البته برخی افزودنی‌های حاوی الکل می‌توانند مشکل آب‌رفتگی درون شیلنگ‌ها را برطرف کنند. الکل آب را در حالت تعلیق نگه می‌دارد و سپس آن را از طریق اگزوز خارج می‌کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از آب‌رفتگی در سیستم سوخت
برای رفع مشکل ورود آب به درون سیستم سوخت، بهترین کار این است که همیشه بنزین خودرو را نزدیک به پر نگه دارید. به این ترتیب جایی برای جمع‌شدگی آب باقی نمی‌ماند.

نکته: درباره خودروهای با سوخت دیزلی، ازآنجاکه خود گازوئیل در هوای سرد غلیظ‌تر می‌شود و حالت ژله‌ای به خود می‌گیرد، به سختی در سیستم سوخت موتور جریان می‌یابد. این هم سبب می‌شود که ماشین در هوای سرد روشن نشود.

 

۴. روغن موتور اتومبیل‌تان مناسب نیست

اگر روغن موتوری که استفاده می‌کنید برای هوای سرد مناسب نباشد، باعث می‌شود که ماشین در هوای سرد روشن نشود.

علائم
موتور روشن نمی‌شود. اگر مطمئن هستید که باتری سالم است و هیچ یک از مشکلات بالا را هم نداشتید، باید به روغن موتوری که استفاده می‌کنید دقت کنید.

راه‌حل
برای تعیین بهترین روغن موتور مناسب به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. ویسکوزیته روغن موتور عامل مهمی است که باید در پی‌بردن به علت روشن نشدن ماشین به آن دقت کنید.

اگر روغن موتور دارای ویسکوزیته مناسبی در هوای سرد نباشد، ماشین روشن نمی‌شود. روغن موتور در هوای سرد، سفت و غلیظ می‌شود و نمی‌تواند به خوبی در لابه‌لای اجزای موتور جریان یابد. از روغن موتوری استفاده کنید که رقیق‌تر باشد. بهترین روغن برای زمستان ۵W-20 است.

حرف دبلیو نشان‌دهنده زمستان است و هرچه عدد کنار آن کوچکتر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر است.

روغن‌های غلیظ‌تر با ویسکوزیته (۱۰W-30) در هوای سرد نمی‌توانند خودرو را روشن کنند. برای خودروهایی که در آب‌وهوای بسیار سرد هستند، روغن 0W توصیه می‌شود.

 

۵. کاربراتور یخ زده است

اگر طراحی اتومبیل شما به بیشتر از ۳۰ سال پیش برمی‌گردد، مطمئن باشید کاربراتور دارد. وسایل نقلیه جدید با سیستم انژکتوری کار می‌کنند و کاربراتور ندارند.
کاربراتور با مخلوط‌کردن اکسیژن با مقدار کمی بنزین کمک می‌کند تا احتراق داخلی موتور به درستی کار کند.

بااین‌حال در برابر یخ‌زدگی آسیب‌پذیر است. اگر خودرویتان در هوای سرد روشن نمی‌شود و کاربراتور دارد، درصورتی‌که هیچ‌یک از مشکلات بالا را نداشت، علت روشن نشدن ماشین می‌تواند کاربراتور باشد.

علائم
اگر کاربراتور شکسته یا فرسوده شده باشد یا نازل‌های آن (سرشیلنگ‌ها) با یخ مسدود شده باشند، موتور روشن نخواهد شد.

راه‌حل
پای چپ را روی کلاچ بگذارید و با پای دیگر به آرامی پدال گاز را فشار دهید تا موتور روشن شود. این کار باعث می‌شود تا مقدار کمی از سوخت به موتور برسد. البته همه خودروهای جدید به‌جای کاربراتور، انژکتور دارند. بنابراین با چنین مشکلی برخورد نمی‌کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا علت روشن نشدن ماشین در فصل سرما را یه اختصار توضیح دهیم. اگر شما هم تجربه مشابهی در زمینه روشن نشدن ماشین در هوای سرد و راه‌حل‌های آن دارید، با خوانندگان ما در میان بگذارید.

.

.

در صورتی که از این سایت و مطالب ان بهره مند شدید و مایل هستید برای خود وب سایتی طراحی نمایید با گروه طراحی سایت webtoo.ir در تماس باشید.

مرکز خدمات اتومبیل ذکائی

 

ما بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه میدهیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

خبرنامه مرکز خدمات اتومبیل ذکائی

برای دریافت جدیدترین مقالات مرکز خدمات اتومبیل ذکائی ایمیل خود را وارد نماید.

راهنمای مطالعه

مقالات مشابه

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
وبلاگ
حساب کاربری من